Как модерните технологии промениха телевизорите

Този разговор не е само за телевизията като феномен на модерната култура, но и като устройство, което се променя, така че да отговори на съвременните очаквания на потребителите. От гледна точка на историческото развитие, телевизорът е стара технология. Еволюцията и обаче и преминаването в дигиталната ера изобщо не е гладко. Може точно в тази ‘старост’ на телевизорите като присъствие в бита на човека се крие и тази консервативност.

Промяната започна със смяната на електронно лъчевата тръба, която властваше почти 70 години. На ръба на новото хилядолетие LCD телевизорите с течнокристален дисплей започнаха постепенно да сменят ‘старите’ кинескопи. Тяхното предимство се изразяваше в плоския екран, пространството, което създават, лекотата и начина на поставяне. Тази промяна също търпи непрестанна еволюция към все по-тънък екран, поява на нови OLED решения,  и нетрадиционно приложение.

Не само външната форма претърпя такива генерални промени. В началото телевизията е била замислена като нещо, което няма как да бъде интерактивно. Цели десетилетия просто сме седели през телевизора, гледали сме послушно, докато не се появи интернет и новото поколение социални мрежи, които изглежда не търпят едностранчивата комуникация. Така много нови приложения, които бяха типични за десктоп компютри, лаптопи, таблети и смартфони се появиха и на телевизионния екран.

Те позволяват на съвременния потребител не само да гледа дадено събитие, но и да участва в него чрез коментари, споделяне в реално време. Експертите наричат този феномен „втори екран” толкова типичен за новото поколение, което едва ли ще си позволи да допусне отново старите пасивни практики.

Още повече иновациите са не само в такива приложения, но и в начините за оформяне на звука. Потребителите могат да настройват така телевизорите си, че те да са звуково пригодени за гледане на филм, за спорт, за конкретни събития на живо и т.н. Още повече много потребители избягват да гледат реклами, ограничават ги чрез филтри, или директно избират съдържание, което се харесва само на тях, без да се съобразяват със зададените телевизионни програми.

В този ред на мисли, на производителите на телевизори им се наложи да се пригодят към тези изисквания на времето и трябваше да преодолеят много пречки преди да доставят тези възможности на потребителите. Днес тези промени са факт и телевизорите са Милениум поколението са на пазара, с най-различните и търсени приложения от потребителите.